Terug aan het werk. Blijf gefocust, met deze tips!

September loert om de hoek. Iedereen gaat terug aan het werk. Je wekker loopt vroeg af en er wordt van je verwacht dat je elke dag gefocust achter je bureau zit. Dit is in de drukte van de dag niet altijd even gemakkelijk. Daarom hebben wij enkele tips bij elkaar gesprokkeld die ons helpen om gefocust en productief de dag door te komen.

1. NEEM PAUZES

Het klinkt een beetje gek, maar wie productief wil zijn moet voldoende pauzes inlassen. De magische formule? Werk 52 minuten goed door en neem daarna 17 minuten pauze. Strek je benen, ga even een koffie halen,…

Een andere regel die vaak besproken wordt is de 20-20-20 regel. Dit houdt in dat je na 20 minuten werken, gedurende 20 seconden naar een voorwerp dat 6 meter (20 feet) van je af staat staat kijkt. Dit vermindert de spanning op je ogen.

2. EET CITRUSVRUCHTEN

De geur van een citroen of sinaasappel maken van jou een alerte werknemer. Neem dus een citrusvrucht mee naar je werk als snack, zo krijg je meteen ook je dagelijkse portie vitamine C binnen! Win-win!

3. WERK RECHTSTAAND

De hele dag op een stoel zitten is niet alleen ongezond, het staat ook garant voor een minder productieve werkdag. Idealiter heb je een bureau die je af en toe naar boven kunt draaien waardoor je afwisselend zittend en staand kunt werken. Beschik je niet over zo’n fancy bureau? Ga dan even staan, wandel even rond en gun je bloedsomloop en concentratievermogen een boost!

4. PLAN MEETINGS NA 15u

Over het algemeen ben je productiever in het begin van de dag. Gun jezelf die momenten om belangrijke taken af te werken en je voor te bereiden op de volgende dag. Mails en meetings kunnen wachten tot na 15u.

Wanneer je zo’n meeting hebt kan je er ook een wandelmeeting van maken. Even geen computer maar beweging én frisse lucht. Allemaal elementen die onze creativiteit een duw in de rug geven en ons engagement vergroten.

5. BLIJF ADEMEN

Blijf in- en uit ademen. Een ontspannen brein is een productief brein. Focus je op je ademhaling terwijl je de 20-20-20 regel toepast. Op die manier geef je je ogen voldoende rust en gun je je brein ook ontspanning.

6. SCHAKEL NOTIFICATIES UIT

Een ‘pling‘ van een inkomende e-mail, een ‘ploeng‘ van een whatsappje, een ‘bzzz‘ van een sms. Je kunt je best doen om ze allemaal te negeren maar elke keer wanneer je een notificatie hoort ben je er onbewust mee bezig. Schakel daarom notificaties (en desnoods je telefoon) uit wanneer je geconcentreerd moet werken.

7. LAAT JE WERK OP JE WERK

De grens tussen werk en vrije tijd vervaagt. Echter is iemand die na de werkuren voortdurend z’n mail checkt en kleine taken thuis afwerkt vatbaarder voor een burn-out en vaak ook minder gefocust op kantoor.